Viena didžiausių meno istorijos paslapčių, regis, atskleista – pagaliau išaiškinta, kas pozavo skandalingiausiam XIX amžiaus paveikslui, Gustave'o Courbet (Giustavo Kurbė) „Pasaulio pradžiai“ (L'Origine du monde).
Ekspertai sako esantys „99 proc. tikri“, kad paveiksle pavaizduotas Paryžiaus baleto šokėjos Constance Queniaux (Konstans Kenijo) torsas ir genitalijos.
Ši drobė niekada taip ir neprarado savo galios šokiruoti; socialinis tinklas „Facebook“ paskyras, kuriose jis buvo naudojamas, blokuodavo dar 2011 metais.
Dešimtmečius meno istorikai buvo įsitikinę, kad paveikslui pozavo G. Courbet meilužė, airių modelis Joanna Hiffernan (Džoana Hifernan). Tipiškame paryžietiškame meilės trikampyje ji taip pat buvo romantiškais ryšiais susijusi su dailininko draugu, amerikiečių menininku Jamesu Whistleriu (Džeimsu Vistleriu).
Tačiau abejonių vis atsirasdavo, pirmiausia dėl to, kad paveiksle pavaizduoti tamsūs gaktos plaukai neatitinka J. Hiffernan vešlių rausvai rudų garbanų šukuosenos.
Įrodymų dėl modelio tapatybės buvo rasta prancūzų rašytojų Alexandre'o Dumas (Aleksandro Diuma) sūnaus ir George Sand (Žorž Sand) korespondencijoje, kur tiesiogiai minima buvusi Paryžiaus operos šokėja.
C. Queniaux buvo Osmanų imperijos diplomato Halilio Sherifo Pashos (Chalilio Šerifo Pašos), dar vadinamo Khaliliu Bey (Chaliliu Bėjumi), meilužė, kai 1866 metų vasarą buvo nutapytas minimas paveikslas.
Būtent Halilis Sherifas Pasha užsakė paveikslą savo asmeninei erotikos kolekcijai.
Konkuruojančios kurtizanės
Prancūzų istorikas Claude'as Schoppas (Klodas Sšopas) sąsają su C. Queniaux aptiko savo knygai tikrindamas A. Dumas laiškų kopijas.
Jį suglumino sakinys apie „nepiešiamą delikačiausią ir skambiausią mis Queniault (sic) iš Operos interviu“.
Tik patikrinęs ranka rašytą originalą istorikas suprato, kad perrašant laišką buvo padaryta klaida. Vietoje „interviu“ turi būti „interjeras“.
Nauja C. Schoppo knyga apie atradimą bus išleista šią savaitę.
Apie šį atradimą C. Schoppas papasakojo Prancūzijos nacionalinės bibliotekos spaudinių skyriaus vadovei Sylvie Aubenas (Silvi Obena).
„Šis liudijimas iš tų laikų 99 proc. įtikina mane, kad Courbet modelis buvo Constance Queniaux“, – patvirtino ji naujienų agentūrai AFP.
C. Queniaux tuo metu buvo 34 metai, ji jau nebešoko Operoje ir dėl Halilio Sherifo Pashos meilės varžėsi su garsia kurtizane Marie-Anne Detourbay (Mari An Deturbeji).
S. Aubenas mano, kad modelio tapatybė žinovams buvo aiški, bet laikui bėgant, C. Queniaux tapus gerbiama ponia ir filantrope, ją apgaubė paslaptis.
Kaire gimęs Halilis Sherifas Pasha, kurio turkų ir albanų šeima yra kilusi iš dabartinės Šiaurės Graikijos, buvo garsus meno kolekcininkas ir lošėjas.
Jis užsakė virtinę Eugene Delacroix (Eženo Delakrua) darbų, įskaitant „Alžyrietes“, ir Jeano Auguste'o Dominique'o Ingres'o (Žano Ogiusto Dominiko Engro) paveikslą „Turkiška pirtis“.
Paryžius, rugsėjo 25 d. (AFP-BNS).
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.