uropos Sąjungos pramonės politikos formavimo vyriausiosios pareigūnės teigimu, tiek vartotojai, tiek įstatymų leidėjai skatina automobilių sektorių žengti į „Teslos“ numatytą elektromobilių erą.
Eurokomisarė Elzbieta Bienkowska teigė, kad Europos Sąjungoje (ES) įvyko lūžis po to, kai 2015 m. „Volkswagen“ pripažino klastojusi dyzelinių automobilių azoto oksido emisijų duomenis, kuriuos tikrino JAV.
Eurokomisarės teigimu, tai stipriai paveikė visuomenės požiūrį į emisijas ir mažiau aplinką teršiančius automobilius, rašo europe.autonews.com.
„Dyzelinių automobilių (era) baigiasi, – interviu Briuselyje sakė E. Bienkowska. – Manau, po kelerių metų jų absoliučiai neliks. Tai praeities technologija.“
Skandalas dėl automobilių emisijų duomenų klastojimo gali padėti ES įvykdyti technologinę transporto revoliuciją.
Europa siekia išsaugoti lyderystę keleivinių automobilių pasalinėje rinkoje, konkuruojant su JAV su kompanija „Tesla“ ir su Kinija, kuriai priklauso maždaug pusė elektra varomų automobilių pardavimų.
Griežtesnės taisyklės
Kai JAV atskleidė nesąžiningą „Volkswagen“ veiklą ir visoje ES buvo atšaukta 8,5 mln. „Volkswagen“ automobilių, didžiausią pasaulyje automobilių gamintoją ištiko krizė, o Europoje suskubta kamšyti įstatymų spragas, kurios dar nuo praėjusio amžiaus dešimto dešimtmečio kėlė grėsmę mažiau aplinką teršiančių dyzelinių automobilių strategijai.
Vėliau E. Bienkowskos biuras sulaukė daugiau pranešimų apie galimus dyzelinių automobilių gamintojų taisyklių pažeidimus, tai pasakytina ir apie „Fiat Chrysler“ automobilius.
Europai tai keblus klausimas, nes beveik pusė regiono automobilių yra su dyzeliniais varikliais – jie labiau teršia miestus nei benzinu varomi automobiliai (nors pasauliniam klimato atšilimui turi mažiau įtakos), be to, daugelis ES narių stengėsi įgyvendinti švaresnio oro tikslą, siekiant sumažinti žmonių sergamumą ir ankstyvų mirčių skaičių.
„Žmonės suprato, kad mes niekada neturėsime visiškai aplinkos neteršiančių dyzelinių automobilių, be azoto oksido (emisijos)“, – teigė E. Bienkowska.
Praėjusią savaitę ES vyriausybės pritarė taisyklių dėl automobilių modelių koregavimui 28-ių šalių bloke. Europos Komisija (EK) turės teisę skirti automobilių gamintojams iki 30 000 eurų baudą už automobilį su defektais ir nurodyti atšaukti automobilius – taip siekiama labiau centralizuoto rinkos reguliavimo (ši funkcija panaši į panašiai JAV Aplinkos apsaugos agentūros funkciją).
Automobilių gamintojų arogancija
E. Bienkowskos teigimu, dėl automobilių gamintojų arogancijos ir jų tradiciškai artimo ryšio su savos šalies vyriausybe iš pradžių į įstatymo projektą reaguota taip, tarsi industrijos daryti pažeidimai buvo nereikšmingi.
Bet palaipsniui automobilių gamintojų nuostata pasikeitė. „Esu mažiau sutrikusi nei prieš metus, – sakė eurokomisarė. – Kol truko neigimo fazė, buvo siaubinga.“
Optimizmo teikia ir EK, ir industrijos iniciatyva finansuojant ir kitais būdais paremti baterijų elektromobiliams gamybą Europoje. Europos kompanijos – BMW, „Daimler“, BASF, „Vattenfall“ ir kitos – siekia įsitvirtinti rinkoje.
„Norime, kad baterijos būtų gaminamos Europoje“, – sakė E. Bienkowska ir pridūrė, kad viena ES narė nepajėgtų įgyvendinti tokio projekto. Atskiros Europos kompanijos irgi prisideda. „Volkswagen“, kurios tikslas – iki 2025 m. kasmet parduoti po 3 mln. elektromobilių, sutartyse paskyrė 40 mlrd. eurų baterijų gamintojams.
Europoje elektromobilių pardavimai, kurie dabar sudaro 1,5 proc. naujų parduodamų automobilių, padidės iki 5 proc. 2021 m., o nuo 2025 m. dar labiau didės, teigia „Bloomberg“ antrinė kompanija „New Energy Finance“.
Iniciatyvos Europoje
ES siekis kovoti su klimato kaita irgi turi įtakos. Europos įstatymo projektas dėl anglies dioksido emisijų sumažinimo atveria kelią įvairioms iniciatyvoms automobilių gamintojams, kad šie pereitų prie elektromobilių.
Šiuo metu eurokomisarei E. Bienkowskai tenka spręsti įvairius su dyzelinių automobilių senumu susijusius klausimus.
Ji svarsto baudų skyrimą kelioms ES šalims, tarp jų – Vokietijai ir Italijai, už vangiai taikomas taisykles (dėl kurių buvo susitarta Europoje) skatinti automobilių gamintojus paisyti azoto oksido emisijų ribų.
E. Bienkowska taip pat ragina kelias ES nares Rytų Europoje didinti automobilių, kurie įtariami neatitinkantys azoto oksido standartų, atšaukimus. Šiuo metu aštuoniose šalyse vykdomi privalomi atšaukimai.
„Yra šalių narių, pvz., Rumunija, Slovakija, Lenkija, kuriose (automobilių) atšaukimo lygis labai žemas, – sakė ji. – Nenorime, kad šiose Europos dalyse būtų gausu senų dyzelinių automobilių.“
Lrt.lt